söndag 22 juli 2012

Träning

Hur det går för oss med träningen:

Sitt: Hon kan sitt, men jag måste öva mer på att få henne att koppla ordet "sitt" med att sitta så hon inte kopplar det till en hand med godis över huvudet.

Ligg: Det var faktiskt igår jag kom på hur jag skulle kunna lära henne ligg, efter fem veckor liksom! Haha, väldigt tråkigt, men sant... Tack vare vårt hala parkett golv, glider hon ner till en liggande position om jag för godisen under hakan mot magen... (Från sittandes alltså.)

Stanna: Jag övar stanna flera gånger per dag, men ja, övaövaöva.

Gå fint i koppel: Går sådär, funkar oftast bra om jag går själv med henne, om det däremot är störningar runt omkring eller om det är människor eller lekande barn drar hon som en galning för att komma bort från vad det nu är som skrämmer henne. Hon skulle bli mästare i Weight Pulling med den kraften... Skämt åsido, men jag funderar faktiskt på att öva det med henne.

Lös: Idag gick det faktiskt bra, så länge jag håller mig aktiv och intressant för henne funkar det, om det dock kommer en hund eller något annat störande är fokuset borta. Det ska vi jobba bort.

Kontaktövningar inomhus: Funkar bra, tänkte börja med targeting. Jag använder ju en klicker och det funkar utmärkt, så fort hon ser mig ta upp den och en påse godis blir hon överlycklig!

Fokus på mig utomhus: Inte bra, jag övar så gott det går men att försöka få kontakt med henne på en tågperrong  till ex, är svårt.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar